Intel geçtiğimiz günlerde AMD GPU kullanan işlemciler hazırladığını açıklamıştı. Şimdi ilk defa bir test anakartın işlemcinin çalışan örneği görüntülendi. Ve ayrıca analiz ve bazı yorumlarımız.
Donanım dünyası son dönemin en hareketli haftasını yaşadı. Yarıiletken endüstrisinin sürpriz gelişmesi olarak Intel, rakibi AMD'nin Radeon GPU'larını işlemcilerinde kullanacağını açıkladı. Bunun etkisi dinmeden, grafik dünyasının en önemli isimlerinden, AMD'nin Radeon ekibi lideri Raja Koduri'nin istifa ederek Intel'e geçtiği anlaşıldı.
Intel'in grafik konusunda AMD ile işbirliğine gitmesi önemli. Detaylarına uzun uzadıya girmeyeceğim zira altta bulabileceğiniz videoda hepsini anlattım. Kesin olan şey şu, Kaby Lake-G kod adını taşıyan işlemci ailesi, 8. nesil çatısı altında AMD'nin oyun yetenekleri vaadkar GPU tasarımı ve HBM2 bellek teknolojisini aynı paket altında sunuyor. Bugüne kadar elimizdeki tek görüntü Intel'in yayınladığı video ve görsellerden ibaretti. Ancak ortaya çıkan yeni bir fotoğraf, anakarta entegre işlemciyi gözler önüne seriyor.
Görüntüye yansıyan anakart, herhangi bir dizüstü bilgisayara ait. Öyle zannediyorum ki Intel'in kullandığı masaüstü test anakartlarından biri. Kritik öneme sahip olan, videoda da vurguladığım gibi bu tasarım çerçevesinde ayakizinin ciddi şekilde minyatürize edilmiş olması. Şu an gördüğünüz çip işlemci ile birlikte GPU ve HBM2 bellekleri içerdiğinde geleneksel bir sisteme göre oldukça küçük bir alanda büyük işler vaad ediyor.
Intel'in yayınladığı video, ultrabook'lar için yüksek performansı vurgusu yapıyor. Z yüksekliği itibariyle 11mm kalınlığında bilgisayarlara zemin hazırladığı ifade edilen tasarım, AMD'nin bu sınıf bilgisayarlara muazzam grafik yetenekleri kazandıracak GPU'sunu içeriyor. Bazı bilgilere göre ilk etapta H sınıfı yüksek performanslı mobil işlemcilerin, Radeon GPU ile sunulacağını söylüyor ama muhtemelen birden fazla işlemci seçeneği görebiliriz.
Yakından takip ettiğim çalışmada son iddialar şöyle;
- Intel ve AMD ikilisi bu işlemci ailesini, Apple için geliştirdi. Kimilerinize tuhaf gelebilir, ne gerek vardı denebilir belki ama Apple'ın son finansallarını kağıda döktüğümüzde "günlük" ortalama Mac bilgisayar satışı 60.000 adet civarında. Elbette bunun tamamı harici GPU'lu MacBook Pro veya iMac değil lakin ortalama satış fiyatlarını dikkate aldığımızda donanım üreticileri için iştah kabartıcı olduğu kesin.
- Apple'ın harici ekran kartına sahip olmayan bilgisayarlarında bile, Intel'in geleneksel ultrabook'larda pek görmediğimiz GT2 üstü, GT3 / GT4 entegre grafikleri olduğunu görüyoruz. Apple'ın OpenCL sevdası ve GPU hızlandırmadan geniş ölçekte yararlanma tutkusu, bu noktada Intel ve AMD'nin bir araya gelmesini sağlamış olabilir. Ama tabi ki şunu da unutmamak gerekiyor, Apple birincil öncelikse bile tek neden değil.
- Intel CPU ve AMD GPU / HBM2 konfigürasyonunun aynı paket altında çalışmasını sağlayan ana unsur, Intel'in EMIB teknolojisi. Gömülü çoklu zar bağlantı köprüsü olan bu özel teknoloji, AMD'nin Fiji ve Vega'da kullandığı köprü vazifeli interposer anlayışına göre daha az karmaşık, daha yüksek bağlantı hızı ve daha düşük maliyet getiriyor, en azından Intel bunu söylüyor. Ancak görünen o ki, aynı AMD GPU'larında olduğu gibi bu bağlantı sadece GPU ve HBM2'nin karşılıklı konuşması için var. GPU ve CPU arasındaki mesafe, EMIB verimliliği için fazla dolayısıyla videoda da söylediğim gibi CPU ve GPU, PCIe 3.0 üzerinden konuşuyor.
- Intel'in işlemcilerindeki GPU tasarımı da bir iki gündür ayrıca tartışılıyor. Tek başına HBM2 bile kullanılan GPU'nun Vega tabanlı olduğu için yeterli bir kriter gibi görünse de farklı teoriler de yok değil. Gelin önce bunlara bakalım;
A) Vega GPU içeren Ryzen Mobile işlemcilerin güçlü ve rekabetçi kalabilmesi adına, AMD'nin rakibine bir jenerasyon eski GPU tasarımını verdiği.
B) AMD Semi-Custom ekibi tarafından geliştirilen GPU'nun melez yapıda olduğu. Bunu şöyle açıklayabilirim.
* Bir GPU, tek bir ekip tarafından baştan sona dizayn edilmez. Farklı bölümleri vardır ve her bölüm ayrı bir ekibin sorumluluğu altındadır. Örneğin geometri motorunu bir ekip, video işleme / çözümleme motorunu bir ekip, hatta bellek kontrolcüsünü başka bir ekip geliştirebilir. Semi-custom bölümü ticari bir model olarak iş ortaklarına hayata geçirilebilir yol haritasını sunar ve hangi özellikleri istediğini sorar. Örneğin yine bir AMD tasarımı olan Xbox One X'in Scorpio Motoru ağırlıklı olarak Polaris mimarisini baz alıyor gibi görünse de aslında Poaris ve Vega arasına konumlanır zira Vega'dan devşirilen bazı özellikleri de var. Başta doku sıkıştırma olmak üzere kritik bazı teknolojilerde müşteriler her zaman en güncelini arzu eder.
C) Intel'de para çok, AMD'nin de paraya ihtiyacı çok. Dolayısıyla açık çek verip, elindeki en güncel GPU mimarisini kullanıyor olabilir. Bu da önemli bir argüman ancak ticari bir model olarak semi-custom yöntemi en karlı yol değil. Yani AMD, hem konsol dünyasında hem de şimdi Intel ile bu yolda çalışmalar yapıyor ve para kazanıyor belki ama kar marjları çok yüksek değil. Şu aşamada AMD, rakibine kullanıma hazır bir GPU veriyor ve Intel de bunu işlemcisinde kullanıyor.
D) Görüntülerden ve paylaşılanlardan anlaşıldığı kadarı ile aynı paket altında AMD GPU olsa bile, Intel işlemci zarında kendi (Gen9.5) entegre grafik birimi devam ediyor gibi. Eğer kapalı değilse yani harici ve dahili ekran kartı gibi düşünebiliriz ve muhtemelen iki grafik birimi arasında dinamik geçiş olacak. AMD'den temel sürücü paketini alacak olan Intel'in nasıl bir yazılım kontrolü sunacağını ise ürünler çıkınca görebileceğiz.
1 Kişi Okuyor (0 Üye, 1 Misafir) 1 Masaüstü
GENEL İSTATİSTİKLER
7927 kez okundu.
16 kişi, toplam 17 yorum yazdı.
HABERİN ETİKETLERİ
amd, intel ve